Dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna

Dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna

 Vi åkte på en dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna

Den här dykresan hade vi planerat i två års tid och nu var det äntligen dags. Vi skulle resa på en dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna som många kallar det. Solomon Islands på engelska. Solomon Islands är ett av världens minst besökta länder och ligger i Stilla havet väster om Australien och sydväst om Papua Nya Guinea eller PNG. Jag hade drömt om att åka hit i många många år och nu var det dags.

Att resa till Honiara, huvudstaden i Solomonöarna är en resa som tar tid. Det är flera stopp på vägen och dubbla biljetter som gäller.  Vill man dessutom vidare inrikes i Salomonöarna så är det inrikesbiljetter också. Det krävs en del planering och tänka igenom hur man vill göra sin resa och jag rekommenderar definitivt att kontakta en reseagent som kan det här. Scuba Travel i Göteborg har erfarenhet av att sätta ihop en dykresa till Solomonöarna eller Salomonarna så kontakta dem. De är riktigt vassa på dykresor.

En lång resa som började med att dyka på Bali

Flera av oss hade bestämt att vi gör ett stopp på Bali på vägen. Bali erbjuder bra dykning. Det är en lång resa bara att ta sig dit men också skön avkoppling, lite massage och några dagar för att dyka och kolla utrustning med mera. Jag tycker det känns mycket bättre att prova när man är på land och lättare kan ordna något om det krånglar än jämfört med att vara på en liveaboard.

Efter några fantastiska dagar med dyk bland mantor, små spännande djur och riktigt udda bläckfiskar var vi nu laddade att åka vidare. Vi fick bland annat se blueringed octopus och hairy octopus på samma dag!!!  Vi flög vidare till Brisbane som är en av hubbarna varifrån du kan ta dig vidare till Solomonöarna. Det finns några till men vi tyckte Brisbane var bra. Ett par dagars stopp här för att säkra upp bagage och vänta in några andra resenärer som valde en mer direkt resa.

Framme i Honiara

Nu var det dags. Vi gick ombord på Solomon Airlines som säkert tog oss till Honiara på några timmar och vid flygplatsen blev vi mötta av båtens personal. De tog oss till ett av de få hotell som finns här där vi kunde få oss något lätt att äta eller dricka innan det var dags att borda vår liveaboard, Bilikiki.

Liveaboarden behövde städas och fyllas på inför våra tio dagar och var inte riktigt klar när vi kom men nu så. Vi går ombord på båten som är stor och rymlig och erbjuder gott om utrymmen för att få undan bagage. Den har ett stort dykdäck och två stora och snabba aluminiumbåtar som kommer att ta oss till och från de olika platserna under vår resa.

Dykkryssning genom historiska vatten och stora områden

Vi blir välkomnade ombord och sveper varsin välkomstdrink. Sen får vi se en film om andra världskriget och slaget vid Guadalcanal. Det är just genom de här vattnen vi passerar samtidigt som vi tittar på filmen vilket gör det extra intressant. Här stod ett av de största sjöslagen under andra världskriget och många vrak finns här än idag. Många går att dyka på medan andra ligger oerhört djupt.

När filmen är slut så är det dags att ta på sig dykutrustning och dags för vårt första dyk. Vad annat än på ett av de vrak som nämndes i filmen. Vi kommer alla snabbt ned och vraket är förvånansvärt välbevarat men också fyllt med ett gytter av marint liv. Piskkoraller, svampdjur, gorgonier och massor av både mjuka och hårda koraller täcker vraket. Det är dock lätt att se och på vissa platser går det att simma in.

Vraket är fullt med annat marint liv. Både ryggradslösa djur som sjöborrar, sjöstjärnor, nakensnäckor, bläckfiskar, plattmaskar, och anemoner finns här. Till det massor av fisk, tryckarfiskar, frökenfiskar, clownfisk, fjärilsfisk, kejsarfiskar, ghost pipefish, blennies, gobies, drakfiskar och massor av stim med tonfisk, snappers, goatfish och mycket annat.

Vi jobbar oss sakta uppåt mot grundare vatten och bara några meter under ytan slutar vraket. Det gör att vårt säkerhetsstopp blir en naturlig del av vårt dyk. En helt underbar början av den här dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna.  De kommande dagarna kommer dessutom att bli ännu bättre när vi betar av flera grupper av öar. Det är gott om bra dykning i Solomon och en liveaboard är det bästa sättet att få så varierad dykning som möjligt.

Ubåt, väggdykning, sandsluttningar, vulkantoppar och korallträdgårdar

De kommande dagarna varvar vi många olika dykplatser och många olika typer av dykning. Vi får dyka på en ubåt en av de första dagarna vilket var intressant men det marina livet är mer min grej. Någon dag ska vi ner på en vulkantopp som ligger på 18 meters djup och det lär vara strömt. Missar man toppen så är man ute i det blå… inget för mig. Flera kommer upp tidigt och säger att det var för strömt och några missade toppen och revet.

Under resan är det inte bara dykning. Vi får besöka några byar och se på lokala danser och se det lokala livet i byarna. Det är glada och vänliga människor och som troligen lever ett ganska skönt liv utan stress och måsten. Vi får chansen att köpa lite träsniderier och annat och sen efter våra besök är det åter till båten.

Enastående mat och världens bästa eftermiddagssnacks

Maten är genomgående oerhört bra och något som fascinerar är tillgången till grönsaker och frukt. Båten har inte med sig så mycket utan allt “köps ute på havet”. Så fort vi har lagt till båten vid någon av våra dykplatser så kommer det kanoter från alla håll och helt plötsligt är havet en flytande marknad. Lokalbefolkningen kommer med frukt och grönsaker som de själva producerat och båten köper något från alla.

På det sätter får liveaboarden alltid färska fräscha grönsaker och frukter, befolkningen kan tjäna en liten slant och vi får uppleva något för oss exklusivt. Snacka om närproducerat och rena transporter. Fröna från start har liveaboarden donerat till befolkningen och förklarat hur de ska göra och de kan dessutom själva få grönsaker och frukt och bra mat. En helt enastående lösning i min smak.

Dagarna går och dykningen är alltigenom fantastisk. Lite färre hajar och stort än vad vi räknat med men visst ser vi hajar, rockor, stim med barrakudor och tonfisk och mycket annat. Det som imponerar mest är skogarna med gigantiska gorgonier. En ogenomtränglig skog av polyper och att alla kan klara sig tyder ju på enormt rika vatten vad gäller tillgång till näring.
Det som jag ser fram mest emot varje dag förutom dykningen så klart är våra eftermiddagssnacks. STORA tallrikar med grönsaker, sashimi, kex och annat tilltugg med diverse dippsåser. Jodå nog ska jag kunna gå upp två kilo till även den här resan…..

Dumpsite – lastbilar och annat från andra världskriget.

Vi kommer till en plats nära mangroven och här får vi dyka på en före detta dumpsite. Låter inte så sexigt men det var fantastiskt att se gamla lastbilar, stridsfordon, diverse blandad krigsmateriel och mitt i detta ett fantastiskt marint liv. Gobies, nakensnäckor och massor med olika fiskar som hittat sin plats mitt i all den här bråten. Platsen här användes under andra världskriget och allt som man inte kunde eller ville ta med sig tillbaka dumpades helt sonika i havet.

När vi sen får göra ett skymningsdyk här blir det extra spännande eftersom det också är en plats där det kan finnas krokodiler! Saltvattenskrokodiler är inte direkt små så när de säger att “när ni kommer upp och ser lysande fläckar (ögon) så dyk ner igen och kom upp längre bort….” Vi såg inga krokodiler som tur var.

Även här kommer befolkningen från alla håll och med grönsaker, frukt och sniderier. Kontrasten när två killar i övre tonåren kommer paddlande i sin traditionella kanot och den ena killen sitter med en Ipad och hörlurar är helt underbar.

Mantor och stark ström

En av de sista dagarna har vi en extra lång genomgång då vi ska dyka med mantor. Känns inte så märkvärdigt förrän de kommer till just strömmarna….. Vi ska släppas av uppe på ett topprev och sen glida cirka två till tre minuter i kraftig ström över reven. När sen guiderna signalerar ned så kommer vi till en dropp. Där är det meningen att vi vi snabbt som sjutton ska ned bakom revkanten. Ned till till cirka sex-tio meters djup och sätta oss på revet. Det var en hel del bleka nosar under genomgången men jag liksom flera andra sa att kan den +75-åriga amerikanska damen som också var ombord göra detta så kan vi också…..

Sagt och gjort, vi byter om och rullar i samtidigt från vår båt. Strömmen tar tag i oss direkt och det tog nog tio – femton sekunder innan vi rett ut alla ben, armar, kameror med mera och kommit på rätt köl. Vi glider i säkert tre till fyra knops ström under några minuter och spänningen stiger. Guiderna ger oss tummen ned och snabbt dumpar vi luften och glider ned i lä bakom revet. Här sitter vi sen utspridda och strax kommer vår första manta.

90 minuter med mantor

En efter en glider de förbi oss på bara någon meters håll. Ingen har kamera med sig och det var nog lika bra. Sikten är inte jättebra och den starka strömmen sliter i våra huvuden trots att vi sitter i lä. Men dyket är kul på något sätt och efter en och en halv timme med mantor mer eller mindre hela tiden är det dags att gå upp. Strömmen är så kraftig och drar nedåt att till och med luftbubblorna går nedåt…..

När vi ska upp ska vi fört gå upp till revet och där se till att vi har datorer och allt klara för att gå upp och sen fyller vi helt enkelt västen till max och andas ut ordentligt. En snabb uppstigning är ju inte bra men vi är alla erfarna och kan hantera de här metrarna och dyket har inte varit djupt. När vi väl kommer upp till ytan är det mest kaos. Strömmen sliter ut oss från revet i en salig röra. Mitt i den här röran simmar ett tjogtal stora mantor som tycker att vi är i vägen. Det slutar med många skratt och när vi väl alla är tillbaka på båten är det ganska stora ögon som mest verkar fråga sig vad vi just varit med om.

Våra dagar är räknade

Efter tio helt underbara dagar ombord så är det dags att säga farväl och börja ta sig hemåt. Vår dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna har gått mot sitt slut. Några obligatoriska gruppbilder och sen är det transfer åter till huvudstaden och sen mot flygplatsen. Det har varit några helt magiskt bra veckor och med minnen för livet. Hemresan tar sin början, Honiara – Brisbane- Bali-Singapore-Amsterdam-Göteborg. En lång resa men väl värt besväret och tiden.

För dig som vill göra en dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna så är det bra att boka i tid. Många från Usa och Australien bokar långt i förväg. Det är en hel del att tänka på för att pussla ihop resan och du kommer att behöva minst dubbla biljetter. Dessutom behöver du övernattningar på vägen. Kontakta Scuba Travel i Göteborg så kommer de att hjälpa dig. Det är väldigt få resebyråer som har erfarenhet och förstahandsinformation om Solomon Islands. De är dessutom väldigt duktiga på att ordna liveaboarder och dykresor generellt.

Äventyret är slut. Hemma igen efter min dykresa till Solomonöarna eller Salomonöarna. Jag fortsätter säga Solomon Islands haha. Dags att börja tömma minneskorten från resan. Det har varit fantastiska veckor både under ytan och ovan.

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn