Dykresa och liveaboard Galapagos

Liveaboard och dykresa Galapagos

Liveaboard och dykresa Galapagos

Förväntan,  det går nog inte att beskriva det på något annat sätt. Jag har alltid drömt om Galapagosöarna men aldrig riktigt hört om dykningen där. Trots det tvekade jag inte när en kompis frågade mig om jag kunde åka med på två dagars varsel. En liveaboard och dykresa till Galapagos kunde bara inte bli fel.

Efter en lång flygning från Europa med två stopp på vägen, ett i Amsterdam och ett på Bonaire landar jag i Ecuadors största stad Guayaquil. Buss från hotellet möter upp och det tar endast fyr, fem minuter till hotellet där jag checkar in. Minst en natt i Ecuador är nödvändig innan vi flyger vidare inrikes till Galapagos men jag skulle nog förorda två. OM flyget är försenat eller om bagaget inte kommer med så är det inte en kul upplevelse. Bättre att vara säker och ha två nätter. Med den korta framförhållningen och det faktum att jag aldrig hört någon vara här innan gjorde att jag fick ta en natt den här gången.

Väl på plats på hotellet så blir det vila och till middag tar vi en ceviche. En typiskt sydamerikansk rätt med ursprung i grannlandet Peru. Färsk rå fisk som blandades avocado och tomat och sen med pomeransjuice men som senare byttes mot citron eller lime. En fräsch maträtt om man inte är så hungrig eller som starter. Efter det blir det några timmars sömn på rummet innan flyget ska gå nästa morgon.

Flyg till Galapagos

Vi blir skjutsade ut till flygplatsen och där är det ett gytter av folk och det sjuder av aktivivtet. Bestämmelserna för att flyga till Galapagos är hårda och varenda del av mitt bagage gås igenom för att säkra upp att jag inte har frön eller levande material med mig. Saker som kan påverka det inhemska livet på de här skyddade öarna. När alla som ska hit måste gå igenom den här proceduren förstår jag varför vi ska vara på flygplatsen minst tre timmar innan avgång. Efter en muddring och koll av mig och mitt bagage som hade gjort vilken internationell flygplats´säkerhetskontroll att se ut som sandlådeverksamhet så är vi igenom och väntar på flyget.

Vi kliver sen ombord och efter en dryg timme så tar vi mark på de här mytomspunna öarna. När jag kliver ned för trappan och sätter fötterna på marken så känner jag historiens vingslag hur det var här Charles Darwin gjorde sina upptäckter och sen med hjälp av material från Alfred Russel Wallace tog äran av teorin om arternas uppkomst. Det är en märklig känsla att få sätta fötterna på nästan samma plats och jag uppfattar knappt vad som händer omkring mig när jag strosar mot terminalen för att hämta mitt bagage.

Liten rundtur innan vi går ombord

Bagaget kommer snabbt och en del åker på stickprover av bagaget men vi klarar oss. Vi blir uppmötta utanför terminalen av personal från båten och vi får vårt bagage kört direkt till vår liveaboard. Då vi landat tidigt är båten inte riktigt klar ännu för att gå ombord. Så vi får ett par timmar att strosa runt i stan och längs stranden. Redan här på parkbänkar och på parkeringsplatser och i en liten marina ser vi sjölejon, pelikaner, albatrosser, sulor och massor av ödlor. Ett sjölejon som ligger på en ligger och tar upp en hel bänk är en skön syn och helt plötsligt är tröttheten efter en lång resa och tidsomställning som bortblåst. Vi hinner också med ett besök till ett muséum om Galapagos och dess historia. Men efter det börjar det kännas trôkigt att vänta och jag längtar till båten.

Ett par timmar drygt efter ankomst så får vi äntligen ta oss mot båten. En liveaboard och dykresa i Galapagos är en fantastisk upplevelse. Liveaboarderna är stora och rymliga. Det är inte båtar, det är fartyg! Vi kommer ombord och det blir välkomstdrinkar och sen en genomgång och vi blir visade till våra hytter. Hytten är rymlig och har egen dusch och toalett men jag vill snabbt ut på däck och känna frisk luft och ta in alla intryck så mycket det går. Väl uppe så lägger vi ut ganska snart och vi tar kurs mot en liten ö en bit utanför stan och där ska vi få göra vårt uppfräschningsdyk.

Världens bästa checkupdyk

De poängterade mycket noga under dykgenomgången att de var mycket ledsna över att vi var tvungna att göra det här dyket. Allt skulle bli mycket bättre sen under veckan. Efter att ha beklagat sig femtioelva gånger och sett nästan ledsna ut så började vi fundera på vad som var på gång egentligen. Jag hade hört att det skulle vara fantastiskt här. Men det lät som vi skulle hoppa i Mälaren och inte se något alls. Väl ute på dykdäck så börjar vi dock undra vad de egentligen gnällde om att det var så dåligt. Det ligger några hundra sjölejon på stranden och minst lika många simmar i vattnet här. Kamerorna smattrar när vi väl kommit i.

Vi gör ett 140 minuter långt dyk där merparten tillbringades på fem till elva meters djup. Hela tiden konstant uppsnurrade av sjölejon som var hur nyfikan som helst. Till det massor av fisk och olika ryggradslösa djur. Med ett av de fånigaste och bredaste leenden jag någonsin presterat troligen så kommer jag ombord på båten igen. Talar om att “-Ja det här var ju verkligen dålig dykning….” och skrattar. Personalen som inte verkar förstå ironi beklagar sig igen och bedyrar att det kommer att bli bättre i fortsättningen. Jag ler inombords och inser att jag måste förklara vad ironi är för det här var en helt galet fantastiskt bra start på en dykresa och liveaboard som det bara kan bli – Galapagos levererar redan!

Vi färdas norrut

Efter ett par dagars magisk dykning, ett par små korta strandhugg och gått upp två kilo i vikt på grund av fantastisk mat är det dags att dra norrut. Öarna Wolf och Darwin ligger cirka 14 timmars färd rakt norrut så Galapagos är stort. De här två öarna är kända för två saker under ytan. Wolf för sina stora mängder med hammarhaj och galapagoshaj. Darwin för sina valhajar. Det är inte för inte jag har svårt att sova under natten. Förväntningarna är stora även om det är vilda djur så man vet ju aldrig. Jag somnar till slut och drömmer om hajar och de senaste dagarnas fantastiska upplevelser.

Vi vaknar upp några timmar senare och till ropen om att det är valar vid båten. Med blixtens hastighet har jag fått på mig tillräckligt för att inte skrämma de andra för mycket och där bara tio meter från simmar två stora valar. En stund senare kommer ett gäng med delfiner och vi hinner se fler valar och till och med hoppande svärdfisk. En härlig start på morgonen bortsett från att jag känner mig dålig i magen och har huvudvärk. Det är dock bara att bita ihop så gott det går, trycka i sig ett par rostade bröd och en kopp kaffe. Nu ska det dykas. Vi börjar vid ön Darwin och ska titta på valhajar är det tänkt. Landmärket (som tyvärr rasade 202) är Darwin arch, en fantastisk klippformation mitt ute i havet. Dykplatsen här kallas ofta för “the theatre”.

Obeskrivbart

Här bara ett femtiotal meter från den rullar vi ner i det väldiga Stilla havet. Det är bara cirka fem-sex meter djupt här men redan ser vi hammarhajar och galapagoshajar. Magiskt och så mycket fisk i det klara vattnet men varför stannar inte guiden tänker jag. Det här är ju helt fantastiskt. Eftersom jag inte vill bli kvarlämnad här så följer jag motvilligt med de andra bort över den svagt sluttande bottnen. När vi kommer till 15-16 meters djup så stannar alla och sprider ut sig. Vi ligger nu på en lång rad vid en dropp off som stupar rakt ner framför oss till cirka 70 meter och sen vidare ner mot 400 meter. Här ligger jag ett par minuter senare med ögon stora som satellitmottagare och stirrar ut i det blå och det magiska skådespel jag har framför mig.

Framför mig dräller det av revhajar, en och annan hammarhaj, galapagoshajar, ett par mantor och flera mindre stim med örnrockor. Samtidigt som jag är omgiven av stim med fisk, så stora stim att jag knappt ser mina dykkamrater som ligger uppradade längs med droppen. Det sjukaste mitt i allt det här är att jag egentligen inte bryr mig om vad jag upplever. Vi är här för att se valhaj och vi ligger och tittar ut efter dem då de ofta passerar här. När jag kikar ut till höger så ser jag vår dykguide och simma rakt ut i det blå, följd av alla andra och jag fattar först ingenting.

Valhajar

För att följa de andra simmar jag rakt ut också och där plötsligt uppenbarar sig en valhaj. De jag tidigare sett i mitt liv har varit fem till åtta meter. Skapliga bjässar men den här som nu kommer emot mig är minst 15 meter lång. I strömmen glider den oberört genom vattnet och omgiven av mig och 15 andra dykare som paddlar för glatta livet för att hänga med. Hur de kan röra sig så fort genom vattnet utan att röra sig är otroligt. Efter en spurt på två minuter orkar jag inte hänga med längre. Snart ger jag upp och tar ett djupt andetag för att syresätta mig ordentligt. Jag kollar på djupmätaren och inser att jag simmat från 15 meter till fem meter medan jag försökte följa den här enorma valhajshonan.

Jag andas en stund till och simmar sakta tillbaka mot vår kant och hoppas det ska bli mer action. Då precis när jag börjar kunna andas mer normalt kommer nästa valhaj. Den här gången från andra hållet. Den är om möjligt ännu lite större och så börjar det igen. Efter att ha sett fem stycken och simmat fram och tillbaka som jag aldrig gjort förr så ligger jag vid kanten och flåsar. Fortfarande omgiven av hajar, hajar, hajar, mantor, stim med fisk och då kommer en delfin upp precis framför mig och tittar på mig från en meters håll. Den bara hänger där och ser ut som “hej vill du leka med mig”. Det hemska är att jag försöker se runt och bakom den, det kan ju komma fler valhajar……. borskämd?, jag? jo lite då……!

Wolf Island och Isabela

Efter en heldag vid Darwin åker vi nu mot Wolf Island och hoppas vi ska få se hammarhajar. Och jo då, redan på första dyket ser vi de enorma stimmen av hajar som passerar sraxt ovanför oss. Dessutom är det massor av galapagoshaj och stora stim av barracudor här . Vi gör två dyk här och båda dyken levererar. Det är verkligen magiskt att sitta bland stenblocken på bara 12-15 meters djup och få uppleva det här och jag inser att ingen kommer att tro på mig när jag berättar om det här sen. (Det var det inte heller förrän tio år senare när de första jag kände åkte hit och fick uppleva det jag försökt förmedla)

Två fantastiska dykdagar är över och vi seglar söderut och mot de västra öarna. Kallare vatten med ett helt annat marint liv. Här går vi i land och tittar på skarvar som inte kan flyga, umgås med havsleguaner och dyker. Vi ser sjöhästar, märkliga sjöstjärnor, färgglada sjöborrar, massor av fisk som vanligt och sjölejon. Ett av dyken får vi se klumpfisk eller mola mola. Den var inte så stor men ändå kul att se. Vi får också se Port Jacksonhajar, en liten knappt meterlång hornhaj. Men det är kallt, sjukt kallt i jämförelse med de norra öarna. Här är bara 11°C när vi kommer djupare än 30 meter. Vid de norra öarna hade vi 28-29°C. Snacka om omväxling. Vi fick även se några späckhuggare från båten efter sista dyket här.

Tillbaka på land

Efter ytterligare ett par dagars kryssning på vår dykresa och liveaboard här i Galapagos där vi mött manta, stingrockor, sjölejon, olika hajar så avslutar vi med ett sista dyk och en märklig upplevelse med vitspetsade revhajar. Vi kom ut på en vit sandbotten och överallt låg de här små hajarna, bokstavligen överallt. När jag simmar så flyttar de som är närmast på sig. Bara för att lägga sig längre bort och sen simmar nästa rad och så vidare. Det blev som en aldrig sinande våg av hajar som bara flöt ihop till en grå massa. En mycket märklig upplevelse men kul att se.
När vi väl gjort vårt sista dyk är det dags för ett besök till Darwin resarch station och titta på sköldpaddor. Ett absolut måste på en dykresa och liveaboard till Galapagos är ju att få se de här bjässarna.

Tyvärr får man knappt gå i land på Galapagos. Endast cirka tre procent av den totala landytan är öppen för turister så det enklaste sättet att få se sköldpaddorna var här den här gången.
Sista kvällen går vi ut på “stan” och äter middag och sen sista natten på vår liveaboard. Idag tjugo år senare sätter jag några få ord på den här fantastiska upplevelsen. Galapagosöarna har nog världens bästa dykning i alla fall om du vill se stora djur och måna olika sorter. I stark konkurrens med andra platser i Stilla Havet men inte desto mindre är nog en dykresa och liveaboard till Galapagos det som kittlar de flesta och skapar flest drömmar av alla dykresor.

Boka din liveaboard med en duktig researrangör

Vill du åka till Galapagos för att dyka är en liveaboard helt klart det bästa alternativet. Du kan bo i land och göra dagsturer men du missar det bästa. Dykningen överallt är oerhört bra men de bästa platserna är så oerhört mycket bättre så missa inte dem. Boka din dykresa med en professionell dykresearrangör. Scuba Travel i Göteborg är den i särklass bästa agenten för detta. De har erfarenheten av att ordna den här typen av resor och kan också kombinera annat. Landprogram i Ecuador, förlängningar och även besök till fantastiska Macchu Pichu i Peru.
Du kommer att få en fantastisk upplevelse liksom jag fick första gången jag var här. En dykresa och liveaboard i Galapagos är en obeskrivbar upplevelse.

 

 

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn