När jag kikar på priser på liveaboards så är de ofta väldigt varierande så självklart undrar jag varför det är så och vad det beror på.

Det finns många faktorer så klart och när jag tittar närmare på olika faktorer så blir skillnaden i slutänden oftast inte så stor för en enskild destination. De flesta liveaboarder ligger inom cirka 25% i pris inom en destination medan dykresorter kan skilja över 250% för samma region.

Så vad påverkar priset och vad skiljer åt egentligen?, Som jag skrev, det är en lång rad faktorer som du kan titta på vad det är du får när du bokar din liveaboard

Standard på båten:

Vissa båtar är oerhört enkla, till och med lätt ruffiga, fula och gamla. En gammal sliten båt som är betald redan och man vet att dykningen lockar gäster ändå och destinationen är så bra så ägarna inte lägger pengar på underhåll och standard. De kanske har en stor kundkrets som nöjer sig med enklare standards och ser dykningen som det väsentliga.

Låga priser kan naturligtvis innebära sämre säkerhet, sämre mat, färre personal med mera

En modern nybyggd liveaboard har kostat mer att bygga men innebär också högre komfort, troligen bättre och nyare motorer, båtarna är byggda med annat säkerhetstänk och annat. Standarden idag blir ett allt starkare argument för de flesta och gamla båtar tenderar att läggas på hyllan och ersättas med mer moderna liveaboarder.

Antal dagar liveaboarden är ute:

Självklart kommer antalet dagar du är ute på båten att påverka ditt pris. Färre dagar innebär lägre löner till personal, lägre bränslekostnader, mindre slitage och så vidare. Att jämföra en liveaboard där du dyker fem dagar iställer för sju och bara jämföra priset är så klart viktigt men det kan ju påverka vad jag och alla har i plånboken att spendera. Tänk dock på att din flygbiljett och transferkostnader är lika stora i princip oavsett du väljer fem eller tolv dagar så utslaget på tid vad du får för pengarna och antal dyk så är det egentligen billigare att välja några dagar fler.

Hur lång rutten är:

Vissa liveaboarder går över 30 timmar för att ens komma till dykdestinationen, Cocos Island I Costa Rica och Socorro Island i Mexiko är ett par exempel. De norra öarna i Galapagos tar det cirka 18-20 timmar att nå och om du vill till Similan Islands i Thailand kan det gå på ett par timmar om du åker från ett ställe men det tar åtta-nio timmar om du åker från ett annat.

I gengäld så när din liveaboard väl kommit fram så behövs många gånger inte så långa transporter till nästa dykplats, de kanske bara är några minuter bort och båten kan ligga still och du dyker från någon av dina följebåtar istället.

Ju längre transportsträckor din tur har desto mer bränsle behövs och dagens bränslepriser är mycket högre än för ett antal år sedan. Vissa länder har subventionerat bränsle under många år och när dessa subventioner dras ned eller till med tas bort så påverkas priserna rätt rejält. 

Ingår skatter, hamnavgifter och marinparksavgifter:

Många länder har hamnavgifter och många destinationer har infört marinparksavgifter för att kunna bevara dykområden och skydda mot fiske och annat som kan påverka det marina livet. Vissa av dessa avgifter är låga och på andra ställen kan de kännas rent hysteriskt höga men personal och transporter, patrullbåtar, administration och annat kostar och vill vi ha bra dykning är det tyvärr ett nödvändigt ont. Samma med hamnavgifter som vi ju faktiskt har i Sverige också. Allt ska underhållas och service ska finnas. Det som påverkar din liveaboards pris är många gånger när du tittar på priset så ingår inte dessa avgifter i grundpriset och för andra har man inkluderat det i totalen. Det som känns billigare kan helt plötsligt bli det dyrare alternativet.

Lokala turistskatter är också något som påverkar ditt slutpris. Dessa skatter ändras titt som tätt och kan vara svåra att överblicka och ibland räknas de på hela bruttopriset, ibland på antal nätter, ibland på standard på båten och en del annat.

Det är kostnader som inte alltid visas och kan vara svåra att se och som kan dyka upp som en liten överraskning ibland då de kan ändras över en natt tyvärr.

Standard ombord:

Inte bara båtens generella standard påverkar din liveaboards pris, även vad som tillhandahålls ombord. Många båtar har TV och musikanläggningar inte bara i salongen utan i varje hytt, men är det en tjock-TV från 1988 eller 75″ flat screen TV, är det ett gammalt kassettdäck eller är det en ny modern musikanläggning. Finns det jacuzzi ombord?, Har alla hytter egen dusch?, finns det laddningsstationer för kameror, telefoner, datorer, batteriladdare?, finns det garderober i din hytt?, Hur mycket mat serveras och hur är maten? ingår handdukar, tvål, schampoo?, Ingår transfers från flygplats/hotell till och från din liveaboard?

Många av dessa känns som mindre viktiga för många medan andra vill veta. Det som är viktigt är att allt påverkar slutpriset på din dykresa och liveaboard och min egen erfarenhet är att lägga några extra kronor på en lite högre standard är väl värt det i slutänden. Känslan att komma upp från ett fantastiskt dyk och någon kommer och lägger en varm handduk över axlarna och sen erbjuder en varm kopp med varm choklad eller nybryggt ingefärste och till det en nybakad sockerkaka är obeskrivbar jämfört med att komma upp och du huttrande som sista man stapplar ner till din hytt efter att ha fastnat med foten i våtdräkten och inte fått av den ordentligt och sen hoppas att det fortfarande finns varmvatten i duschen. 

Antal gäster ombord och standard på hytter:

Känns kanske mindre viktigt men det är klart att om det finns olika hyttalternativ så kommer en svit på övre däck med panoramafönster och egen jacuzzi i hytten, stor flatscreen TV med ett rikt utbud av filmer, stora garderober och en daglig massage i hytten ingår vara klart dyrare än en liten fyrbäddshytt med våningssängar på nedre däck nära motorrummet att skilja i pris. En liveaboard som kan packa ihop flera gäster kan också sänka priset men standarden på din dykresa kommer ju också att sjunka. Dessutom kan det om det är väldigt många dykare ombord kännas trångt, stökigt och oorganiserat under ytan när större grupper ska dyka tillsammans och den där stackars pygmesjöhästen som alla vill se måste du vänta på i 35 minuter för att du kom sist i kön. Ju färre dykare ombord, desto bekvämare och lyxigare men ju fler desto bättre pris på liveaboarden.

Ingår Nitrox:

En fråga som kanske inte borde påverka egentligen men ja det påverkar priset tyvärr och ofta rätt mycket. Många liveaboarder har fri nitrox och har du inte nitroxcertifikat så kan till och med en fri nitroxkurs ingå om du har tur. Andra tar betalt per fyllning, andra per dykdag medan vissa tar ett fast pris per vecka eller baserat på antalet dagar du dyker. Nitrox tycker många är bekvämt men ibland kan det kanske inte vara helt nödvändigt om dyktiderna är maximerade till exempel till 60 minuter och alla dyk är relativt grunda. Om du du ska betala 1500 extra för nitrox så är det kanske en fråga att fundera på om det är värt det. 

Det kommer oavsett i slutänden att påverka det totala priset på din liveaboard.

Ingår dryck:

Måltidsdryck, ofta vatten eller någon juice ingår så gott som alltid, liksom obegränsat med vatten, te och kaffe. Vissa liveaboarder erbjuder fria softdrinks till måltider, andra hela rutten oavsett tidpunkt. Vissa båtar erbjuder öl till maten och andra har all inclusive med sprit och vin men då oftast lokala märken av skiftande kvalitet. En finare flaska vin eller cognac till exempel lär du få betala extra för. Oavsett om alkohol ingår eller inte så kommer du inte att få dyka efter att dagens första alkoholintag inmundigats så håll igen på ölen till lunch och vänta tills du bestämt dig att du inte ska dyka mer idag.

Om alkohol ingår i resan så kommer det att påverka priset på din liveaboard oavsett var du åker i världen.

Var i världen du dyker:

Priser i olika länder är väldigt olika. Vissa länder har ett prisindex som är via högre än vad vi är vana vid och det påverkar så klart priset på din liveaboard också. En 12 dagars dykkryssning i Mexiko med ett amerikanskt liveaboardföretag som inkluderar all inclusive och transfers och alla avgifter kommer så klart vara klart dyrare än en veckotur i Filippinerna ombord en liten lokalbyggd båt och med löner som är lägre för hela besättningen på 10 man än för en person ombord en båt i Mexiko.

Bränslekostnader varierar i olika länder i världen, personalkostnader varierar stort, skatter varierar och så vidare. 

Att jämföra pris på en liveaboard i en del av världen med en annan i en annan världsdel kan vara svårt och kanske är den dyrare det du behöver för att se det du vill. Tre dykdagar i Mexiko och Guadalupe och du kommer ganska säkert att få se vithaj om det är det du vill se men du kan dyka gratis i ett år i Palau ch kommer aldrig att se en vithaj alls. Att jämföra pengar i det läget blir fel utan det är mer vad du vill uppleva och sen jämföra lokalt på plats vilka alternativ som finns.

Övrigt som ingår eller exkluderat:

Ibland ingår extra utbildningsprogram, ibland ingår en eller ett par hotell- eller resortnätter i ditt program. Ibland ingår transfers, ibland ingår nitrox som extra lockmedel på en tur eller extra nätter ombord. Liveaboarden kan ha fått sena avbokningar och vill fylla upp och erbjuder specialpriser på sista platserna. Vad som ingår i en liveaboard, när det ingår extra och annat är svårt att överblicka men gemensamt är igen. Alla liveaboarder har olika sätt att prissätta sina turer beroende på hur de presenteras och vad som ingår. I slutänden är prisskillnaderna normalt inte enorma i procent jämfört med boenden på land. 

Det som är viktigt är att du vet vad som ingår och vad du kommer att få betala extra för och om det är i förväg eller på plats. 

Konkurrens och efterfrågan:

Ju fler liveaboarder som finns i en destination desto “billigare” alternativ går det att hitta. Det är en självklar kraft i dagens ekonomi att pris är en lockande faktor och ju större konkurrens desto billigare alternativ kommer att dyka upp. Frågan är många gånger om pris är det bästa sättet att konkurrera dock då det ofta brister i slutänden någonstans i vad som erbjuds, ingår och hur du kommer att uppleva din dykkryssning.

Finns det bara en eller ett par liveaboarder på en destination så behöver inte priset vara ett konkurrensmedel på samma sätt. 

Slutar folk åka till en destination så kommer priserna på sikt att sjunka då många liveaboarder helt plötsligt saknar inkomst och då börjar priserbjudanden ofta att droppa in hos liveaboardagenterna från dessa företag.

Vill du ha tag på bra liveaboarder och slippa leta i den djungel av liveaboarder som finns idag och alla olika varianter så kontakta din liveaboardagent så kommer de att berätta för dig vilka möjligheter som finns och vad de tycker är bra. Plus att de vet om det finns specialerbjudanden ute just nu och kan erbjuda dig det du frågar efter så du inte åker till en dykdestination vid fel tid på året. Då kanske det finns bättre alternativ de kan erbjuda. Scuba Travel i Göteborg har ett stort kunnande inom det här området och jag rekommenderar att kontakta dem när du ska boka din liveaboard. De har mycket djupgående kunskaper och många års personlig erfarenhet av att planera den här typen av resor och vet vad som är viktigt att tänka på.

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Relaterat inlägg